Kort lukkertid, modellen som kommer fort opp av vannet, litt matchende make up, da er halve jobben gjort. Så gjelder det å ta bildet i rette øyeblikk, det blir mange "bomskudd", men i den digitale verden koster ikke det noe. Ikke mulig med motoren i gang, da jeg bruker to studioblitser. Det er også en prøvelse for modellen som skal se rett i kamera når hun kommer opp i stor fart etter å ha sparket fra på bunnen. modell: Susanne. 1/2500, f 13, iso 400, 105 mm.
En verden av portretter, dag 219
Det er alltid stas når modellen får til det virkelige drømmende blikket, selv om det kanskje er fordi hun var litt vant til å bli fotografert og virkelig var litt "vekk". Det er spennende å rote litt i diaskasetter fra 25 år tilbake, der dukker det gjerne opp noen glemte godbiter. Det med at klærne kan mache øynene gjelder også i høyeste grad med fotograferingen. Dette er forresten moren til gårsdagens modell, så tiden går fort og det kommer stadig nye potensielle foran kamera. Eneste forskjellen er nok at det gror mere og mere mose på personen bak kamera, men det er stadig like spennende!
En verden av portretter, dag 218
Det gjelder å bruke familie og venner for alt hva de er verdt! Når barnebarnet er så opptatt av geita er det viktig å ha kamera klart. Det er alltid stas å forevige situasjonen akkurat når det skjer noe, i det dyrebare lille sekundet som det meste stemmer. Utfordringen er også, som vanlig, å ikke få med alle menneskene rundt. Rett og slett rydde opp i bildeflaten. De røde gummistøvlene er et pluss for fotografen. 1/1000, f 5, iso 320, 48 mm (24-70mm)
En verden av portretter, dag 217
Rent komposisjonsmessig burde det kanskje vært noe mere innfo i høyre delen av bildet, men igjen, det handler mye om følelser. Det blikket til jenta og fargekontrastene er det bærende i bildet, og jeg tenker at det er balanse nok. En liten landsby i Kenya, tidlig en morgen, hun sitter der og leer ikke på et øyelokk når den rare fotografen tar opp kamera. Foto handler om utsnitt, så alle menneskene rundt kommer selvfølgelig ikke med.
En verden av portretter, dag 216
Ved å bruke softbokser tett på, oppnås et behagelig lys i studio. Tanken er at ved å ha det meste i hvitt, vil blikket trekkes rett mot modellen. Med litt trening får hun et drømmende blikk som passer til settingen og komposisjonen er helt enkel. Det enkle er som regel det aller beste! 1/200, f 11, iso 200, 105 mm
En verden av portretter, dag 215
I en liten landsby i Tanzania, hvor jeg overnatter hos høvdingen, treffer jeg på denne lille jenta. Ganske tøft å ligge på gulvet og leve på peanøtter og ris noen dager, men det blir bilder av slikt. Det gjelder å komme helt innpå menneskene her, og flere av barna hadde ikke sett hvite mennesker. De skulle stadig kjenne på hårene på armene mine og jeg følte meg som en apekatt som alle skulle se på :) Fotografen tusler rundt en tidlig morgen og går nesten ut av sitt gode skinn når han kommer over denne jenta som mater og ordner med hesten. Fargene er helt som bestilt i en fotografs drøm! 1/125, f 6,3, iso 200, 125 mm (70-200 mm)
En verden av portretter, dag 214
Dette bildet er tatt for noen dager siden i Gambia. Fotografen prøver også å gjøre litt ekstra nytte for seg ved å ta bilder for Scan Aid som gjør en fantastisk jobb der nede. Gå gjerne inn å se flere av mine bilder og litt mere om hvordan det er mulig at hvert øre fra fadderne kommer frem til skolebarna. Jeg falt for blikket, fargene og den røde "flasken" på veggen som skaper et ekstra spenningsmoment og bygger opp komposisjonen. 1/320, f 5, iso 400, 165 mm (70-200 mm)
En verden av portretter, dag 213
Det er stas å få komme inn på en gammel og nedlagt sementfabrikk. Der er det mye spennende form, lys og farger, eller kanskje heller mangel på farger på grunn av alt støvet. Her spiller fotografen på kontraster og en fin profil, og det er viktig at den kommer rett foran det svarte. Det er kun lys fra et vindu og settingen er noen gamle støvfiltre. Modell: Anette Anette Johansen. Make up og hår: Tilde Cathrine Kjos.1/50, f 6,3, iso 800, 34 mm (24-70 mm)
En verden av portretter, dag 212
Det passer vel bra, akkurat landet på norsk jord etter en tur i Gambia, med et portrett derfra. Mange dager med mere mangel på nett enn dekning, og ingen mulighet for å komme inn på egen blogg.
Det er stort sett dårlig gjort å gå helt tett på med vidvinkel, men denne jenta tåler det helt greit der hun står flott innrammet i egen døråpning. Ingen forstyrrende elementer, ansiktet plassert midt i bildet for å skape maks ro og betrakterens blikk som forhåpentligvis dras rett inn i jentas.
En verden av portretter, dag 211
Et godt blikk rett i kamera og noen gjentagende farger, da er mye gjort. Ved å leke seg med en farget papplate nær linsen oppnås denne spesielle virkningen. Det er morsomt å leke seg med forskjellige blendere og rett og slett se hva som skjer. Noen har kommentert at slike ting kan gjøres i Photoshop i etterkant, men denne fotografen syntes ikke det er like stas. Modell: Linn Helene Friis Johnsen
En verden av portretter, dag 209
De fleste veiarbeidere i Bhutan er kvinner. De slår store steiner til grus og jobber på selve veien. Kvinnen på bildet bruker spaden hele dagen pluss at hun passer på at ikke noe sitter på valsene når oljegrusen blir lagt, i fart. Hun hadde benene farlig nær en katastrofe stort sett hele tiden.
Hun kan her være langt til venstre i bildet, både på grunn av blikkretningen og valsen til høyre som veier godt opp i komposisjonen.
En verden av portretter, dag 208
Jeg har skrevet mye om å rydde opp i bildet, men igjen, ingen regler uten unntak. Her er det fargebruken som er det bærende i bildet, det er i hvert fall fotografens egen mening. Modellen i midten og linjer, form og farger som skaper spenningen.
En verden av portretter, dag 207
Endelig kom smilet! Noen ganger må fotografen bestemme seg for om det skal være et menneske i et miljø eller å gå tett på. Heldigvis, ved å jobbe litt raskt, går det bra med begge deler. Med såpass "rot i bakgrunnen gjelder det å bruke stor blender.
En verden av portretter, dag 206.
Fotografen jakter også på kontrastene! Verden er full av det, det gjelder bare å sette hjernen i rett modus. Jeg reiser gjerne litt vekk fra der turistene ferdes, da oppnås gjerne de beste motivene, men dette er i et område med mye mennesker. Denne kvinnen i Goa i India lever av å samle flasker, og syntes det var helt greit å bli fotografert. Det var valgets kval om bildet bør være kvadratisk, uten det avrevne papiret på høyre side, men det viser forfallet dobbelt opp og skaper gjentagelse av farger og forsterker komposisjonen. I morgen kommer det et bilde hvor fotografen går tettere på og selve ansiktet blir det essensielle.
En verden av portretter, dag 205.
Hva er forstyrrende elementer? Noen mener hånden er et spennende element, de fleste mener det motsatte. Heldigvis er smaken for hva som er et bra bilde ganske delt. Her er det valgt et lavt standpunkt rett og slett fordi vinduet bak blir mere som en innramming enn noe som skjærer gjennom hodet på modellen. En stor blender for å skape dybde og for å viske ut bakgrunnen.
En verden av portretter, dag 204
Mennesker i miljø står nok mitt hjerte nærmest når det gjelder foto. Det ble mange hyggelige treff og bilder av livsnyteren Åse som elsket å være modell. Hvem andre ville finne på å leie ut rom til en make up artist? Man går da ikke usminket ut av huset! Med en stor blender og litt "rot" ender det opp med et miljø og en komposisjon.
En verden av portretter, dag 203
Fotografen prøver etter beste evne å forenkle. Mye er gjort når modellen stopper opp på vei fra vannposten og syntes det er stas med fotograferingen. De går ofte flere sammen, så utfordringen er å ta et utsnitt som duger. Før solen kommer opp er det helt klart mye enklere å ta de gode portrettene.
En verden av portretter, dag 202
Farger er stas! Undertegnede er alltid på jakt etter gjentagelser av farger, og på en markedsplass i Bishkek i Kirgisistan traff jeg denne flotte damen med morellene sine. En gammel tommelfingerregel sier at vi stort sett skal ha de nærmeste elementene i fokus, men regler skal brytes, og her skapes det en dybde ved å ha det akkurat slik. Med mitt første digitale kamera var det tryggest (også en gammel vane fra diastiden) å bruke lav iso. Derfor lang lukkertid og stativ. 1/4, f 11, iso 200, 35 mm (17-35 mm)
En verden av portretter, dag 201
Uansett hva man rar bilder av: tenk oppbygging, form og komposisjon! Her må det selvsagt brukes magefølelse og ingen tenker heldigvis helt likt. Når det er "forstyrrende" elementer i bakgrunnen må de brukes til noe fornuftig, altså hjelpe til med komposisjonen. Bildet er et av de siste jeg tok analogt, i Kenya for mange år siden, men tipper på blender 4.
En verden av portretter, dag 200
Det er lov å leke seg i de forskjellige dataprogrammene i ettertid! Før hadde vi korn i filmen, nå får vi støy, og må derfor lage korn som en ekstra effekt. Med blits er det ganske enkelt å fryse en bevegelse når modellen kaster på håret og stopper opp. Det er spennende å få frem form og struktur ved fotografering av profil, særlig med lyset litt dramatisk inn fra sidene. 1/160, f 5, iso 200, 105 mm