FRA FOTOKURSET I GÅR! Det er stas å putte en modell inn i en stor flate og skape en komposisjon. Det er viktig at hun er i en rute og ved å kaste på hodet, med bevegelse i håret, blir ikke bildet statisk. Hun er også plassert langt ned mot hjørnet for å få mer spenning i bildeflaten. 1/500, f 6,3, iso 1600, 56 mm(24-70 mm)
En verden av portretter, dag 198
Det er ofte viktig med de små detaljene. Med den lille maskoten i beltet virket ikke MC karen så "skummel" der han hvilte foran sykkelen sin. For den våkne betrakter er det heller ikke en Harley, men en Honda Valkyrie. Jeg traff på han da jeg hadde service på min sykkel i Munchen for mange år siden. Det handler om å gå tett på, ikke få med alt rotet rundt. Bak dette er det mange mennesker, biler, motorsykler og en lite fotogen butikk. Det er med andre ord bedre med en tele enn en vidvinkel. 1/250, f 8, iso 125, 105 mm
En verden av portretter, dag 197
Jeg vet av årelang erfaring at det alltid skjer noe spennende når jeg står opp med solen og rusler rundt. Her er det en gjeng med gjetere som er nede på stranden for å vaske dyrene, og det er en helt utrolig livsnytelse som det er spennende å observere. Faren er å bli for ivrig nær vannet med kamerautstyret, men noen sjanser må man ta. Ting skjer fort, så det er greit å ta med litt ekstra og heller kroppe litt i etterkant. Trodde nok aldri jeg, som gammel diasfotograf, skulle si noe slikt, men verden surrer videre. 1/500, f 10, iso 200, 70 mm (27-70 mm)
En verden av portretter, dag 196
Alle er ikke alltid hva du ser! Denne karen traff jeg på en markedsplass langt nord på Fillipinene hvor han solgte krydder og diverse varer. Toleransen for hva som er god takt og tone ligger nok ganske høyt her. Ved å ta med litt av veggen bak, kan det bygges opp en komposisjon, og det blir et miljø. Det er ofte bra å komme helt inn på et ansikt, men det kan fort bli litt kjedelig, og mye likt, i en serie fra et fotogent land. Det gjelder alltid å variere. 1/80, f 8, iso 400, 70 mm (27-70mm)
En verden av portretter, dag 195
Det er morsomt med makeup! Og med dyktige modeller som ikke tar seg selv høytidelig. Det er alltid en spennende utfordring å finne en bakgrunn som passer, og det føles ekstra bra at det er en middelalderruin der bak. Lyset er kun en sol som akkurat er i ferd med å krabbe ned bak horisonten, det passer også bra, da er denne vampyren på vei til nye eventyr 😁 1/250, f 4, iso 200, 105 mm
En verden av portretter, dag 194
Kanskje min datter vokste opp med å være en av Norges mest fotograferte unger, men jeg prøvde å gjøre det til noe lystbetont. Det er viktig, ellers blir det fort utrolig kjedelig. Noen ganger blir det litt i forbifarten, andre ganger noe planlagt og iscenesatt. Som dagens bilde viser, det er ofte et nydelig portrettlys i regnvær. Forholdsvis stor blender for å viske ut bakgrunnen, og tett på for å virkelig få fokus på selve ansiktet. Det er ikke alltid det er noe interessant i miljøet rundt som forsvarer å ta med mer for å bygge opp en spennende komposisjon.
En verden av portretter, dag 193
Det er mye rart en fotograf driver med! Vampyrer i Maridalen, faktisk tatt like før midnatt, med et herlig kveldslys. Her var tanken å bygge opp en diagonal komposisjon, bruke elementene og lyset på en spennende måte. Skyene og himmelen bak gir en grei dybde i bildet. 1/200, f 10, iso 200, 52 mm (24-70 mm)
En verden av portretter, dag 192
Det er en stadig jakt på det som er litt annerledes, en litt annerledes kameravinkel og farger som harmonerer. I utgangspunktet kan flisene virke bråkete, derfor er det viktig å skape ro ved å plassere modellen midt i bildet. Da blir blikket dratt rett inn mot det essensielle og resten blir en spennende innramming. Dette er selvfølgelig ingen fasit, bare et eksempel på hvordan undertegnede tenker i gjerningsøyeblikket. Det er noe av det som er så spennende med fotografering, flere fotografer kan være på samme sted, og kommer hjem med helt forskjellige bilder.
En verden av portretter, dag 191
Her sitter det en sta fotograf på bunnen mens danseren gjør sine fantastiske "dansetrinn" nærmere overflaten. Det er litt slitsomt å sitte på 4 meters dyp, uten surstoff, med tømte lunger for ikke å flyte opp. Alt for et bra bilde! Noen ganger forandrer et utrykk seg utrolig mye ved å vri bildet en eller annen vei, til og med opp ned. Stripene bak danseren er taket, og det lyse feltet til venstre er bassengkanten. Den er med på å lage en ballansert komposisjon. 1/160, f 6,3, iso 400, 17 mm (17-35 mm) Undervannshus/D300 og to blitser.
En verden av portretter, dag 190
Det gjelder å gripe fatt i de mulighetene som finnes. En stor sølepytt med speilbilde, en nysgjerrig gutt og en touch med blits, da blir det bilde. Ikke veldig enkelt å fotografere i Egypt, men her som alle andre steder hjelper det med et smil, selv om det ikke akkurat var det jeg fikk tilbake her. 1/6, f 5,3, iso 250, 28 mm (17-35 mm)
En verden av portretter, dag 189
Et lite gjensyn med kona mi, et tettere portrett av tidligere viste bilder. Det er nok smart å ta forskjellige utsnitt og komposisjoner når man først er i gang med et fotoopplegg. Kontakt mellom modellene er noe som alltid etterstrebes, og de øyeblikkene er ofte meget korte. Et par studioblitser og softbokser er brukt her, pluss en tapetsert vegg i studio. Katteeier og makeupartist Tilde er et viktig bidrag til at det blir et bra resultat. 1/160, f 14, iso 250, 52 mm (24-70 mm)
En verden av portretter, dag 188
Plutselig skjer det! Jeg er apekatten, de er nysgjerrige på denne rare mannen som svimer rundt en tidlig morgen i deres egen landsby. Det gjelder noen ganger å være veldig rask, ellers er det hele over, og de kommer frem for å hilse på fotografen. Det er ikke hverdagskost å få en slik innramming, slike enkle farger og noe morsomt som skjer inne i det hele. Dette er nok desverre ikke et bilde som gjør seg på en mobilskjerm, det blir smått med mange detaljer. 1/160, f 3,5, iso 500, 32 mm, (24-70 mm f2,8)
En verden av portretter, dag 187
Utfordringen er ofte å gjøre det rette med bildet i etterkant. For eksempel med kropping for å få det beste ut av jobben som er gjort. Her er det to valg, det ene med et kvadratisk utsnitt, eller som jeg har valgt, beholde strukturen på venstre side. Jeg føler at det er med på å lage en litt mere spennende komposisjon og vise litt av miljøet, ikke bare rett inn i ansiktet på denne 98 år gamle kvinnen fra Kirgisistan. 1/90, f7,6, iso 160, 105 mm, Nikon D1X (2004)
En verden av portretter, dag 186
Det er lettere å ta portetter om man ikke tar seg selv så høytidelig, da kommer smilet lettere i den andre enden av kamera også. Dette bildet er tatt på Karpathos i Hellas for mange år siden, da det ikke var noe skjerm bak på kamera og fotografer med diasfilm ikke kunne bomme med en halv blender. Kvinnene med festantrekk i den lille, vakre fjellandsbyen Olympos er meget fotogene, og jeg gleder meg virkelig til den neste greske påsken, da skal jeg tilbringe mye tid med disse menneskene. Det er også stas for fotografen å fleske til med fargerik innramming på et slikt motiv.
En verden av portretter, dag 185
Jeg mener nok at det er bra å gå skikkelig tett på, men her syntes jeg fargene harmoner og tilfører bildet så mye, at jeg ikke har hjerte til å la være å understreke gjentagelsen av disse. Den gambiske jenta syntes det er stor stas å bli fotografert, og ofte får de bilder neste gang jeg kommer til dette fantastiske og fotogene landet. Jeg har ikke på noen måte bedt henne å posere, det er slik det er, og det er det ene bildet som fungerer så bra. 1/80, f 5,6, iso 400, 105 mm
En verden av portretter, dag 184
Jeg kommer nok ikke utenom gjentagelser av farger! Det er kun lys fra store vinduer og en vegg med fargede striper i bakgrunnen. For de som er kjent i Drammen, bildet er tatt på Papirbredden under et av kursene mine. Det er fortsatt ledige plasser i november. Modellen har evnen til å se uanfektet rett i kamera, men her må man noen ganger ha litt tålmodighet. I dette tilfellet fungerer det veldig bra med et kvadratisk utsnitt, det var ikke noe på sidene som tilførte bildet noe ekstra. Modell: Naiyely, make up: Tilde. 1/400, f 2,8, iso 640, 105 mm
En verden av portretter, dag 183
Det er spennende når modellene kler seg i svart hvitt, og til og med står foran en vegg uten farger. Dette er fra den analoge tidsalder uten Photoshop, så bildet ble spesielt. I dag er det bare å lage slikt, men det er ikke like morsomt selv om det er det ferdige produktet som teller.
En verden av portretter, dag 182
Når fotografen stikker hodet inn i et fjøs i Egypt, kan det meste skje. Mannen syntes det var virkelig stas å bli fotografert, og satte opp sitt aller mest berømte smil. Det gjelder som vanlig å tenke bakgrunn og hvilken blender som passer best. Her er det greit at miljøet rundt bonden syntes, men som vanlig ikke mer enn det som skal være med for å fortelle en historie. Kuene til venstre ballanserer at hodet er til høyre for midten. 1 /40, f 7,1, iso 400, 24 mm.
En verden av portretter, dag 181
Det gjelder å bygge opp bildeflaten og hente igjen farger. Ved å midtplasere hovedelementene vil det skape ro og harmoni, og noen ganger passer det bra. Særlig her som den gambiske jenta har et litt drømmende blikk. 1/80, f 10, iso 400, 185 mm (70-200 mm)
En verden av portretter, dag 180
Bilder er en fantastisk dagbok og minnebok! Dette bildet er nok 26 år gammelt, og det gir stor glede å se gamle bilder av en glad datter. Når pappa' n er klovn mens ungen spiser kjærlighet på pinne, blir det smil og bilder. I slike tilfeller er det stas å gå tett på, hele ansiktet er en liten komposisjon i seg selv.