Så var det det med innrammingen igjen! Og det gjør ikke noe om jenta matcher fargene bak mens hun står nysgjerrig og ser rett i kamera. Her er jeg sammen med en Gambisk familie en halv dag, og det skjer som vanlig mye spennende. Den eneste som det er vanskelig å ta bilder av er faren i huset, han sover til langt på dag, står opp og spiser, og forsvinner. Dette er tatt på en tid da det ble heller dårlig med høy iso, så det var desto mer nøye med bruk av stativ. 1/10, f 5,6, iso 200, 24 mm
En verden av portretter, dag 135
Fotografen reiser ikke bare rundt i ulendte Steder i verden, det blir en del jobbing i studio også. Her et bilde av fotogene Amanda, tatt denne uken. Utfordringen er å få til noe som bryter det statiske og tenke bakgrunn som harmonerer. Make up artisten Tilde kan også brukes til å holde opp en hestehale og slippe i rette øyeblikk. Les: Fotografen må ta bildet i rette øyeblikk, en slik hale faller fort. 1/160, f 5, iso 200, 105 mm
En verden av portretter, dag 134
Disse to herlige damene står og venter på melkebilen, med gammeldagse melkespann og godt humør, her i Djety-Oguz i Kirgisistan. Når fotografen tar opp kamera, må de vise at de er gode venninner, og den samme fotografen bruker veggen bak for alt hva den er verdt. Et lite skritt til den ene eller andre siden, og innrammingen er på plass. Den største utfordringen er ikke alltid hovedmotivet, men faktisk å tenke på bakgrunnen i opptaksøyeblikket. 1/60, f 6,3, iso 200, 35 mm
En verden av portretter, dag 133
Noen ganger er det spennende å stå på avstand, betrakte og fotografere. Kvinnen sitter i den gamle amerikaneren fra 50 tallet, i Havanna, ordner med maten på utsiden for å smule minst mulig inne i doningen. Det blir et litt todelt bilde, så det skjer forskjellige ting som betrakteren forhåpentligvis kan hygge seg litt med. Det ble valgt en litt lang lukkertid for å få bevegelsesuskarphet i hendene, som igjen gjør inntrykket mindre statisk. Dette er et scannet lysbilde, så ved ren tipping er det 1/15, ut i fra hvordan jeg kan ha tenkt i gjerningsøyeblikket.
En verden av portretter, dag 132
Litt lang lukkertid, et elvestryk, ei jente som ser i kamera, en tur gjennom Kirgisistan, da blir det et bilde som fotografen kan stå inne for. Det er mye spennende å komme over på vei til Osh, en 3000 år gammel by som var et av de viktigste knutepunktene på den gamle silkeveien. Det er sjeldent noen sier nei om en blid fotograf spør om å få ta noen bilder. Ikke alltid lett å forstå adressen som blir skrevet på en lapp, men da er det smart å ta en kopi, lime den på konvolutten, og sende bilder til modellen. 1/8, f 16, iso 100, 60 mm
En verden av portretter, dag 131
Det er viktig å leke seg! Dette bildet er tatt i et buddistkloster i Bhutan av noen små munker som aldri hadde hatt besøk av en merkelig, blek mann fra andre siden av jordkloden. Med litt lang lukkertid, zooming under eksponeringen og en blits som fryser noe av bevegelsen, blir det et slikt resultat. Dette bildet er tatt før det var så mange muligheter til å leke seg i ettertid, men fotografen syntes fortsatt det er mere morsomt å skape hele bildet under selve eksponeringen. 0,8 sec, f 5,0, iso 400, 12-20 mm zoom.
En verden av portretter, dag 130
Noen bilder tar seg ekstra godt ut i svart hvitt, det kan bli et enda flottere uttrykk. Et sterkt blikk rett i kamera, da er det meste gjort. Modellen sitter foran en gammel ovn, bildeflaten blir fyllt opp med litt ekstra liv, men det er ikke så voldsomt at det tar opmerksomheten bort fra ansiktet. Lyset er kun fra flere vinduer bak den ivrige fotografen.
En verden av portretter, dag 129
En verden av portretter, dag 129. Også på portretter er det stas å tenke form, linjer og komposisjon. Det syntes ikke på bildet at modellen egentlig er livredd slangen, men alt for et bilde. Det hører med til historien at slangen har et meget bra liv når den ikke er modell. Fargen på leppene er malt i Photoshop i ettertid, alt er lov på slike bilder. Konklusjonen er vel at det er lov å manipulere om man ikke later som noe annet, men sier sannheten. Modell: Kaluma, make up: Tilde
En verden av portretter, dag 128
Vi er nok et luksusland, men vi har ikke sovesal i barnehagen, slik som i Kirgisistan. Jeg tror det er en gutt, men det altså ikke så nøye med hva som står på trøya. Dette er nær grensen til Kina, og det er helt nødvendig med tolk for å kunne kommunisere med folk. Når det ikke er andre konkurrerende farger i bildet, vil blikket dras rett mot det essensielle, barnet som er klar for en blund. Her blir senger og sengeben en ramme rundt portrettet.
En verden av portretter, dag 127
Jo mere man kutter rundt, desto mere syntes ansiktet og øreringene. Det er ikke noe problem å kutte av hodet, bare det blir gjort dugelig. Det kunne med fordel vært masket enda litt mer ned mot øyenbrynene. Med forholdsvis stor blender viskes bakgrunnen ut. 1/20, f 5,6, iso 200, 170 mm (80-200 mm)
En verden av portretter, dag 126
Når vi først er i busskuret! Litt stolt, litt sjenert, men syntes det var stas at fotografen ville ta bilder, ikke bare av gamlekara. Jeg trodde at gulltennene var et statussymbol, men fikk høre at det er andre grunner også. Når du ikke har penger til amalgam eller porselen, tar du med deg arvesmykkene til tannlegen. Jeg syntes den røffe, gamle veggen, fra sovjettiden duger bra som bakgrunn. Den viser også en svunnet tid da de brukte mye penger på et lesskur for de som ventet på bussen. At veggen er brun og litt mørkere er med på å forsvare komposisjonen så det ikke blir et fullstendig tomt og intetsigende område i venstresiden i bildeflaten.
En verden av portretter, dag 125
Når vi kjører langs veien i Kirgisistan, og jeg får se disse to staute karene i et busskur, er det bare å skrike STOPP til sjåføren. Disse hattene kom til heder og verdighet igjen etter Sovjetunionens fall, og er et symbol på frihet for kirgiserne. Her får jeg med både et flott ansikt, en ekstra kar som skaper dybde og selve det grove miljøet de sitter i. 1/125 f6,3 iso 200 12 mm (12-24mm)
En verden av portretter, dag 124
Det er morsomt å ta med seg kamera inn i situasjoner hvor det ikke er så vanlig å ta bilder. Det handler veldig mye om å finne litt andre vinkler og standpunkt enn det man først tenker seg. Rett og slett være der det skjer! Det er brukt et par blits/softbokser reflektert mot vegger og tak på dette oppdraget. 1/80 f11 iso 200 19 mm (14-24mm)
En verden av portretter, dag 123
Jeg har snakket mye om å bygge opp en komposisjon, også med portretter. Men noen ganger er det nok med kun ansiktet, særlig om det skjer forskjellige spennende ting der. Her er det både et blikk, smykker, tråder og dråper. Han var ikke særlig fornøyd med den hardhendte vaskingen til moren, og akkurat da de var ferdige, setter han øynene rett mot kamera. 1/400 f4 iso 400 200 mm
En verden av portretter, dag 122
Når bildet først er tatt i en gammel garderobe, gir det en ekstra piff med svart hvitt. Det bryter litt med en åpen skapdør, og modellen er plassert midt i bildet for å skape ro og harmoni. Det er bevisst brukt litt lang lukkertid, det gir litt bevegelsesuskarphet i båndet som knyttes rundt leggen. Modellen er den dyktige ballettdanseren Ida Rolstad. 1/40 f9 iso 800 26mm (24-70mm 2,8)
En verden av portretter, dag 121
Kanskje jeg tøyer portrettbegrepet litt langt, men tar sjansen. Det var i hvertfall spennende å portrettere denne indiske kvinnen fra Goa, i India, da hun danset med alt fra stabler med gryter til flammer på hodet. Jeg hadde en liten drøm om å være så heldig at jeg fikk hånden inntil den lave sola, og brukte motoren i noen sekvenser for å oppnå det. For å få den skarpeste mulig er det viktig å blende ned etter beste evne. Den røde kula blir størst mulig og elementene dratt sammen med en skikkelig telelinse. Mye å bære på, men verdt slitet. Det er faktisk helt gratis trim! 1/50 f22 iso 400 400 mm (200-400mm f4)
En verden av portretter, dag 120
Det skjer mye i studio til en ivrig fotograf! Etter hvert slipper modellen seg helt løs, bildene blir bedre og alle blir fornøyde. Det er ekstra stas når makeup artisten har lagt sine klamme fingre over ansiktet og fått et fantastisk resultat. Her er det malt litt på bakgrunnspapiret, i samme farger som på modellens hår. Det gir bedre dybde og mere liv til det ferdige resultatet. 1/160 f10 iso 400 55mm (24-70mm)
En verden av portretter, dag 119
Jeg regner med at et portrett også kan være av dyr! I Hellas skjer det meste, og vanligvis er det 10 katter som rusler rundt når vi sitter ute en hyggelig kveldsstund. Det gjelder å ha kamera klart når en ivrig liten hund har forelsket seg fullstendig i en av kattene. Det er alltid diskusjoner om hva som forstyrrer i et bilde. Sprekken i betongen kan lett fjernes, men det er en del av bildet og det er greit å ikke fjerne alt som kan fjernes. Det er faktisk en liten del av miljøet. 1/125 f2,8 iso 3200 105mm.
En verden av portretter, dag 118
Vi tar en tilfeldig stikkvei inn fra hovedveien langs Issy-Kul, verdens nest dypeste innsjø, og dumper over dette stedet med rekonvalensens for gamle krigsveteraner. Jeg får tillatelse til å komme inn, og treffer noen stilige eldre menn som spiller sjakk med store brikker. De syntes det er stas med besøk, og det er ikke noe problem å få være flue på veggen en stund. Her er utfordringen å ta bilder med liten blender for å få dybdeskarphet nok, og lukkertiden blir da ganske lang. Dette var i filmens tid, og ikke muligheter for å stille høy iso. Da må jeg ty til stativ, og mannen står heldigvis veldig stille. Jeg mener det var ca 1/4 sekund og blender 22. Kirgisistan kan anbefales på det varmeste, jeg har vært der mange ganger og holdt Workshop med ivrige norske fotointeresserte.
En verden av portretter, dag 117
Hva er et portrett? Det er et bilde av et bestemt menneskes individuelle særtrekk, oftes et ansikt, som de fleste vil tenke. Men altså, ikke nødvendigvis, det er mange måter å portrettere et menneske på. Dagen modell har den egenskapen at han kan ligge rolig på bunnen, i saltvann, uten å flyte opp. Selv ved å slippe ut all luft er det ikke alle forunt å klare det. Når han har blå badebukse, prøver jeg å spille mest mulig på det, særlig når både "horisonten" og himmelen blir så blå som dette. Gjentagelser er aldri å forakte! Igjen vil jeg si at det er bare å bruke familie og venner for alt hva de er verdt. 1/800 f10 iso 400 16mm fisheye.