Når jeg først er på et sted forsøker jeg å se flere muligheter. Det skjer mye ved å bytte brennvidde, skifte standpunkt eller bare ved å gå opp eller ned. Det vil dere se et eksempel på i morgen. Jeg fallt for de to fargene sammen og prøvde å lage litt liv i bildet. Med litt innkjøpt kattemat var det bare en av 12 katter som var modig nok til å være modell. Noen vil kanskje ønske seg enda mere dybdeskarphet men da måtte jeg opp med iso eller bruke lengre lukkertid, og katten ville bli for uskarp. Det kan egentlig skape en litt annen form for dybdeskarphet om ikke forgrunnen er helt i fokus. Med såpass lite lys må man gjøre noen prioriteringer, og det er noe av det som er så spennende med fotografering. 1/80 sec, f8, iso 800, 18 mm (14-24 mm)
Kona mi dag 262
Det nytter ikke å bare kjøre forbi en gammel bulldoser som står i veikanten. Særlig ikke når det er en dramatisk himmel bak. Det er selvfølgelig ikke alltid det henger med en velvillig modell, men da er det mye spennende form og farger på en slik rusten doning. Noen ganger må faktisk fotografen tenke, plassere seg og finne riktig utsnitt før modellen kommer ut i søkeren. Hvorfor? Jo, fordi det blåser og er bitende kaldt en tidlig morgen på vei til Olympos, en nydelig liten landsby på Karpathos. 1/800 sec, 5,6, iso 400, 34mm (24-70 mm)
Kona mi dag 261
Noen ganger er det morsomt å bare tenke form og farger, uten noe annet mål eller dypere mening! Det regner, så jeg valgte dette bildet hvor paraplyen kommer med på bildet og "forstyrrer" litt. Jeg har også lagt til noe korn for å få litt annen struktur og kanskje roe bildet litt ned. Prøver å tenke innramminger i bildet, og er svak for de få fargene som finnes her. Små badelandsbyer og strender i Hellas er fantastiske utenom turistsesongen, da kan en ivrig fotograf boltre seg helt uten hensyn til forstyrrende elementer (les:andre mennesker) 1/200 sec, f 7,1, iso 400, 31 mm (24-70 mm)
Kona mi dag 260
Det dukker alltid opp nye former på en fotografs vei! Og former i formene duger bra. Jeg valgte å ta med det grønne i nederste venstre hjørne for å skape en spenning, en start innover i bildet og en balansert komposisjon. Uten det grønne vil det bli et helt annet bilde, med modellen i fokus og som det helt essensielle i bildet. Det gjelder å variere litt og tenke forskjellig, men det ene utelukker ikke det andre når man først er på et fint sted. Poseidon, havets og vannes gud sies å ha blitt begravet her. Han var meget kvinnekjær, så det kan vel passe med en kvinne i hans siste hvile. 1/250 sec, f 9, iso 800, 16 mm fisheye
Kona mi dag 259
Jeg forsøker å se mulighetene som byr seg, og bruke de elementene som finnes der og da. Stoppe opp og se seg litt rundt, tenke utsnitt og isolere et lite område. Her føler jeg at komposisjonen stemmer ved at jeg har et stort tre til venstre som veier opp for at jeg har "puttet" modellen så langt ned i hjørnet for spenningens skyld. Jeg falt også for følelsen av diagonalen i landskapet, og det var viktig med innramminger av modellen, som for anledningen er kledd i helt sort. Jeg har bare dratt opp kontrasten, ikke fjernet noen farger, og syntes det er stas med et "naturlig" sort hvitt bilde. 1/250 sec, f 5, iso 800, 40 mm ( 24-70 mm)
Kona mi dag 258
Når jeg kjører langs veien, på tur et eller annet sted, så stopper jeg om det dukker opp motiver. Jeg har lært at om lyset og forholdene ser bra ut er det om å gjøre å ikke utsette fotograferingen. Det syntes ikke på bildet at fotografen har funnet det beste standpunktet midt i en sving på veien. På denne tiden, rett før det er helt mørkt, er ikke grekerne kjent for å kjøre med lyset på. Men iveren vinner over fornuften, måtte jeg si til en bekymret modell. - Det gjelder å finne en balanse mellom lukkertid, for å få bevegelsesuskarphet, og passe med dybdeskarphet mot bakgrunnen. Her er det med andre ord ikke mulig å ta bildet uten stativ. Da måtte iso verdien vært utrolig mye høyere og jeg hadde mistet både farger, brillianse og bevegelsen. 1/10 sec, f 11, iso 1600, 400 mm
Kona mi dag 257
Husk turbildene! Tenk historie, hva vil du vise, hva er spesielt der du er. På dagens bilde er det viktig for meg å få frem at stedet er veldig gammelt, da er det greit å ta med noen gamle og slitte murer. De trange gatene, som er laget for esler, vises godt med et menneske der. Ta gjerne bildet både med og uten modellen. Et gammelt kirkespir og flere gamle vindmøller viser historie og byen Olympos sitt særpreg. Og selvfølgelig være der en tid på døgnet eller en tid på året hvor man ikke vasser i turister og suvenirer. 1/50 sec, f 13, iso 400, 24 mm.
Kona mi dag 256
Når det plutselig skjer noe, da er det bare å stoppe! Det er som regel ikke nok med et fint lys, det bør være noe mere også. Da gjelder det å bruke det man har for hånden, og vips, så har man en forgrunn. Da er valget om det er siluett som er tingen eller å bruke en refleksskjerm eller blits. Det er det som er spennende med å stå opp tidlig, det er umulig å vite hva som dukker opp. Dette er på vei til Olympos, en fantastisk by på Karpathos i Hellas. Her er det helt nødvendig med en liten blender for å få skarphet både på modellen og på skyene i bakgrunnen. Det er også viktig å ha et bevisst forhold til hyperfokalavstanden, for å utnytte dybdeskarpheten maksimalt. Dette læres på fotokursene jeg holder. 1/125 sec, f 22, iso 400, 175 mm (70-200mm)
Kona mi dag 255
Det gjelder å finne helt andre vinkler! Særlig midt på dagen med "dårlig" fotolys må det spilles på helt andre strenger. Her ligger en dum fotograf på ryggen under modellen som løper og hopper over, og denne modellen har ingen olympisk medalje i høydehopp. Alt for et godt bilde tenkte han da øynene fylte seg med sand. Bildet er tatt med fisheye og rettet opp i etterkant. Det er umulig å vite akkurat hvordan bildet blir, men i dette tilfellet seiret det som ble i farten vekk fra kamera. 1/250 sec var en passe lukkertid for å fryse mesteparten av bevegelsen, samtidig som det ble litt bevegelsesuskarphet under fotsålen som hadde størst fart.
Kona mi dag 254
Jeg har vel snakket noen ganger om det lille ekstra, men jeg var veldig lykkelig da jeg så vanndråpen som kom akkurat der den skulle. Det er stor stas når det kommer inn noen ekstra elementer som beriker bildet. Det er selvfølgelig flaks når det skjer, og at det er noen fisker akkurat der modellen dykker er ikke bare kald beregning det heller. Altså blir konklusjonen at det er bare å stå på, noen ganger går det skikkelig bra. Dette er et bilde jeg er riktig fornøyd med, særlig fordi jeg vet at det er vanskelig å få til slik det ønskes. Det er også på grunn av fargekombinasjonene som jeg syntes harmonerer bra. 1/400 sec, f 16, iso 400, 16 mm
Kona mi dag 253
Farger! Jeg elsker farger, og det er spennende å ha et forhold til de. Jeg prøver å ha en plan, mange farger, komplementære farger, eller rett og slett få farger som i dette bildet. Her er "tommelfingerregelen" fulgt, modellen er på vei inn i bildet, og det skaper en balanse. Det hjelper også godt med den blå badedrakten til venstre mot så mye blå himmel til høyre. I morgen kommer et bilde med samme badedrakt under vann, et bilde jeg er meget fornøyd med. 1/500, f13, iso 200, 28 mm
Kona mi dag 252
Det er viktig å ta stemningsbildene også! Tenkte også å vise at modellen ikke bare klatrer, fryser og dykker. Det er noen gode, hyggelige stunder også, uten en masete fotograf med pisk og vekkerklokke. Det er viktig å ikke undervurdere det lyset som kommer bakfra, det kommer ofte mere inn fra sidene enn man tenker seg. Her er det på sin plass å tenke seg balanse, symetri og innramming i bildet. Ølglasset og stearinlyset veier greit opp mot kroppen på vektskålen, og bildet "heller" ingen vei. Blenderen må være såpass liten for å få dybdeskarphet nok til skogen ute. Lukkertiden blir da så lang at kamera står på en stol med en kasse på. Noen vil nok si at det bare er å skru opp iso-knappen, men jeg foretrekker best mulig farger, brillianse og minst mulig støy. 1/25 sec, f 11, iso 640, 66 mm (24-70mm)
Kona mi dag 251
Det er ikke alltid nødvendig å gå over bekken etter vann! Det er mange muligheter i nærmiljøet, dette bildet er tatt 5 minutter fra stedet vi bodde, i et boligområde med mange hus omkring. Et slikt bilde kan fort bli litt banalt, men det er viktig å ikke la slike tanker stoppe ideene. Det er veldig spennende å jobbe med mennesker i naturen, og den lille kroppen kan gjøre det lille ekstra som får betrakteren til å se en ekstra gang på bildet. Kunsten er også å lære opp modellen til å stå tidlig opp om morgenen, noe som kan være vanskelig, men ikke umulig.
Kona mi dag 250
Det kommer stadig nye modeller til Vigelandsparken. For de håpefulle er det også med en mann i dag. Bildet er tatt med dias og 1600 iso for å få den kornete strukturen, og nå konvertert til svart hvitt for å "roe" det hele ned. Jeg har rigget til en liten stillase for å komme i passe høyde til dette bildet, og klokken er 04.30 på morgenen. De viktige elementene i bildet er dratt mot hjørnene for å skape en ekstra spenning, og modellene er faktisk malt i samme farger som statuene. Det hjelper å legge litt ekstra jobb i et bilde!
Kona mi dag 249
Jorda er rund, et bilde kan ikke lyve! Det het det i hvertfall før i tiden. Det er lov å leke seg og la fantasien slippe løs, noen ganger er ikke virkeligheten helt spennende nok. Det er greit å finne på noe, når man først er på en ensom strand uten andre forstyrrende mennesker. Midt på dagen er det ikke noe problem med lys nok til en liten blender for å få dybdeskarphet nok, selv om det ikke kreves så veldig liten med fisheye. Når vi kjøper en slik vindskjerm, tenkes det selvfølgelig på hvordan fargene vil bli på et bilde. 1/100, f11, iso 100, 10,5 mm
Kona mi dag 248
Ikke lett å holde igjen en så stor hund! Ved å ha med seg kamera på småturer med bikkja blir det noen ganger bilder av det. Det skaper en spenning ved at det lille kreket er helt nederst i hjørnet, så følger blikket båndet diagonalt innover i bildet til den stolte eieren, og fortsetter til lyset der bak i øverste høyre hjørne. Lyset skaper også en ekstra dybde. Med vidvinkel blir det stor nok dybdeskarphet med forholdsvis stor blender på den avstanden. 1/60 sec, 5,6, iso 400, 12 mm (12-24mm)
Kona mi dag 247
Jeg tenker veldig ofte innramming! Redaktøren i det svenske bladet FOTO kalte meg "fönster fotografen fra Norge". Jeg tror det rett og slett handler om å trene seg opp til å se. - Tenk på samme måten, og vær like kritisk, når du ser i søkeren, som når du ser på et ferdig bilde som noen andre har tatt. Dette er et eksempel på at jeg også tar med kamera midt på dagen, det må bare spilles på helt andre strenger enn når lyset er bra, tidlig og sent. Her er det kontraster og refleksjoner rundt en levende kropp som er det bærende i bildet, og da gjelder det å finne en komposisjon det går an å leve med. 1/640, f10, iso 200, 12 mm (12-24 mm)
Kona mi dag 246
Da starter vi det nye året med et bilde fra nyttårsaften. Det hender fotografen har med seg kamera på fest, og benytter anledningen når den byr seg. Her handler det om linjer, komposisjon og form. Det gjelder også å finne en balanse på lukkertiden, kort nok til å være i stand til å holde rolig, og lang nok til å få bevegelsesuskarphet i benet. Det skaper en følelse av fart og bevegelse fremover. Jeg forsøker å fylle billedflaten så komposisjonen er behagelig for betrakteren, men igjen, dette går mye på følelser. Jeg fallt for disse diagonalen linjene begge veier, og modellen går lydig opp og ned noen ganger, til ære for en ivrig fotograf på vei til nyttårsmiddag. 1/40 sec, f2,8, iso 1600, 24 mm
Kona mi dag 245
Det mangler dessverre New Year på den gamle rustne båten på Karpathos, hvor vi er akkurat nå. Men bildet blir allikevel en hilsen og et stort ønske om et GODT NYTT ÅR til alle dere som følger med, liker og gir tilbakemeldinger på denne kavalkaden med bilder. Jeg velger å plassere modellen så langt mot midten for å skape mest mulig ro og harmoni i bildet. Jeg føler også at mangelen på flere farger understreker dette. Båten ligger havarert ute på en øy, så det tok litt tid før vi fant en kar med båt som kunne frakte oss ut kl 6 på morgenen. Jeg er virkelig glad i det lyset som er rett før solen lurer seg opp i horisonten, og det gir et mettet, fint lys som passer til slike motiver. Det er greit å ha en ide, da det er en vanskelig balansegang ved å ta aktbilder. Det blir fort spekulativt og intetsigende , men jeg føler at lyset, skriften og settingen rundt "redder showet". Jeg regner med at ikke alle er enig med meg, men det må stå sin prøve. Det var akkurat nå jeg skulle lagt inn et hjelpende smiletegn! 1/25 sec, f 10, iso 800, 20 mm
Kona mi dag 244
Det skaper et en helt annen dybde, og en helt annen dimensjon ved å ha en forgrunn i bildet. Her er det helt naturlig å ha forgrunnen, modellene, til venstre og på vei inn i bildet, særlig da den opplyste bygningen er lengre til høyre i ruten. Det skaper en behagelig komposisjon og en innramming av den stolte broen i midten. Det kan være smart å ta slike bilder når det eksisterende lyset er omtrent likt med lyset i bygningen, da vil ikke noe lys bli for sterkt og "brenne ut". Da modellene ikke er det essensielle i bildet, bruker jeg litt lang lukkertid for å skape en bevegelsesuskarphet, og bildet blir mindre statisk. For de som lurer på hva den røde, lille klumpen er for noe, så er det bare en Jack Russel Terrier med rød frakk.