Kona mi dag 142

image.jpg

Ingen skal si at jeg ikke tar bilder av familien! Men faktisk så måtte jeg sparke meg bak for å bli flinkere til det. Veldig viktig! Dette er et gammelt dias som jeg har "reddet" i Lightroom og Photoshop. Det var helt fryktelig i fargene på grunn av at hvitballansen var helt feil inne i disse lokalene på tivoli i Gøteborg. Da må vel dagens tips være å hente frem de gamle bildene og digitalisert de.

Kona mi dag 141

image.jpg

Det er spennende å jobbe med under og over vann i samme bilde. Det avhenger av at det enten er sol eller bruk av blits under vannet. Her kommer morgensolen inn og belyser modellen, men enda måtte jeg etterbelyse undervannsdelen av bildet i etterkant. Jeg måtte også justere noe på hvitballansen her. Langt å gå, vasse og svømme for å komme så langt oppover denne elva på Parga at vi kom til disse kulpene som jeg hadde sett meg ut dagen før. For meg er det viktig med de små fiskene som et lite ekstra element i bildet, men så er jeg også ganske sær!

Kona mi dag 140

image.jpg

Det gjelder å bruke de mulighetene som finnes. Selv om jeg elsker å reise rundt i verden til fjerne himmelstrøk, finnes også motivene rett foran nesa mi. Når hunden først har lært en kunst og elsker appelsiner må den puttes inn i en setting som kan fotograferes. Her er det kun lys inn fra et vindu som reflekteres ganske elegant rundt i rommet av hvite vegger og hvitt tak. Her var det viktig for meg at de få fargene stemmer og fokus trekkes rett mot det essensielle. Jeg tenker også diagonalt med de tre "figurene", det gjelder å bygge opp bildet så det blir behagelig for øyet som ser.

Kona mi dag 139

image.jpg

Det er også spennende å ta bilder når modellen er uvitende om det. Heldigvis er foto en hobby og lidenskap ved siden av jobben, så det blir mye fotografering på ferie. Nå kan det kanskje virke som om jeg tar bilder kun av min kone, men jeg er nok ivrig på det meste. På dagens bilde ville det ikke være nok med en kropp i et vindu, jeg tenker at både dør og vindu er med på å bygge opp komposisjonen. Dette er også et eksempel på hvor viktig det er å kompensere og få lyset riktig inne bak vinduet. Hadde lysmåleren fått bestemme her på "vanlig" måte ville veggen vært lysere og modellen der inne vært helt "brent ut"

Kona mi dag 138

image.jpg

Så gikk luften ut av ballongen, men det må også foreviges. Punktering av taxien i den værste trafikken midt på natten tilbake i Delhi. Sjåføren ble borte i en time for å få lånt en jekk som virket, alltid litt dramatikk på fototurer. Stativ for å kunne bruke lang lukkertid på billysene og blits for å lyse opp det som skjer i "mørket" nærmest kamera. Da blir bildet mindre statisk og historien mere spennende.

Kona mi dag 137

image.jpg

Dette er et eksempel på hvordan men kan variere bilder av akkurat samme motiv, altså modellen og Taj Mahal. I går var bygningen helt klart det essensielle i bildet og i dag er det helt motsatt. Dagens lille budskap må vel da være å ikke låse hodet i et utsnitt og en tanke, men jobbe med motivet og trene på å finne nye løsninger på de mulighetene som er. Her er det også brukt blits, men kompansert noe ned for ikke å få det typiske blitsbildet med modellen for mye opplyst i forhold til bakgrunnen.

Kona mi dag 136

image.jpg

Ikke enkelt å fotografere rundt Taj Mahal uten en million mennesker som forstyrrer. Her handler det om å være tidlig ute, være tålmodig og spørre folk pent om de kan vente litt på siden. Man kommer langt med et smil! Som seg hør og bør har modellen matchende klær til omgivelsene, det lønner seg å være gift med en kamelon. Jeg må igjen minne om å etterstrebe ryddighet i bildene. Det er ikke nødvendig å ha med en haug med turister i turistbildene.

Kona mi dag 135

image.jpg

Endelig over høyeste toppen på 5700 m. Kona var skikkelig høydesyk, så det var med et nødskrik vi kom over. Jeg har alltid med stativ, kanskje litt gammeldags nå som alle bare skrur opp ISOverdien. Men jeg ønsker den friheten å kunne bruke lange lukkertiden og lav ISO. Bildet i dag er et eksempel på hvordan jeg bygger opp et bilde med forgrunn - mellomgrunn - bakgrunn, det er en god tommelfingerregel på landskap.

Kona mi dag 134

image.jpg

Vi tar en liten tur opp i Ladakh i Nordindia før ferden går ned til Agra og det Indiske kaoset. Jeg liker å ha med noe ekstra i et utsiktsbilde, det være seg en forgrunn, eller som her, en liten kropp som virkelig viser størrelsen på landskapet. Jeg har alltid med hele fotosekken, man kan aldri vite hva som trengs. Dagens tips må vel da vær å ta det som trening, det er sunt å bære. Dette var en 6 dagers tur, og i morgen skal vi over et pass på 5700 meter.

Kona mi dag 133

image.jpg

Jeg kjørte mange mil på siste helgs motorsykkeltur før jeg endelig fant stedet med all den grå mosen samtidig med at terrenget gikk oppover i bakgrunnen. Planen var å bruke det gamle trikset med å zoome samtidig som man eksponerer bildet. Da må det brukes en liten blender for å få lang nok lukkertid til å rekke å vri på zoomen. Her er det brukt iso 100, f 22 og 0,4 sekunders lukkertid. Kjolen er litt hulderaktig og har samme fargen som all mosen. Veldig spennende å leke på denne måten, og mye enklere en tidligere da det ikke var mulig å se resultatet med en gang. Husk på at det som skal være litt skarpt må være i midten, da dette bildet er kroppet inettertid for å skape en mere spennende komposisjon.

Kona mi dag 132

image.jpg

Et bilde må ikke alltid ha en virkelig dyp mening eller noe annet stort ved seg. Det er viktig å ta ut på tur bildene, men tenke på at du også skal stå inne for de rent fotografisk. Altså ikke slurve selv om det "bare" er et turbilde. Det er også her man lærer å bli en bedre fotograf, ved aldri å ta noen snarveier. Det handler om å forenkle og la bildet ha en lettfattelig historie. Her ønsket jeg meg en himmel i samme farge som sykkelen, og jeg fikk den. Kanskje jeg fortjente den!

Kona mi dag 130

image.jpg

Det gjelder å bruke form for alt hva den er verdt. Det handler også om å tenke farger og komposisjon. Det gjelder å se hele tiden, ofte er det ting som kan være meget fotogent om man ser en ekstra gang. Dette bildet kunne ikke vært tatt på helautomatikk da kamera ville valgt en stor blender på grunn av lite lys, som ville resultert i for liten dybdeskarphet

Kona mi dag 129

image.jpg

Noen ganger er det spennende med lang lukkertid med melkehvitt og "utflytende" vann. Her valgte jeg kort lukkertid for å få vannet til se virkelig voldsomt og spennende ut slik som øyet ser det. Da er det selvfølgelig lettere for modellen og kunne stå stille nok uten å bli uskarp. En av grunnene til å bruke et menneske her er at man ser mye bedre størrelsen på elementene i naturen, og også det med noe ekstra å hvile øynene på.

Kona mi dag 126

image.jpg

Man kan fort gå i fellen med å gjenta seg selv, selv om det er veldig bra å ha sin egen stil. Det handler derfor om å tyne fantasien noen steg ekstra noen ganger. Jeg får ofte en ide akkurat når jeg fotograferer, og lar ideen komme sigende. Dette bildet er rimelig sært, men det må tenkes ut på forhånd. Jeg tar to eksponeringer, et med og et uten modell. Deretter er det bare å"male" frem det som er ønskelig og det blir en opplevelse til i tillegg til selve fotograferingen.

Kona mi dag 125

image.jpg

 Jeg tror det stort sett blåser på Fuerteventura, men det blir bilder av det. Bevegelse i sanden, håret og kjolen som legger seg litt annerledes enn vanlig. Med andre ord, prøve å få til det som er litt forskjellig fra et typisk strandbilde. Solen kom frem litt lavt under skydekket og kontrasten mellom modellen og bakgrunnen varer i et minutt. Så dette bildet er bare "sett og skutt"

Kona mi dag 124

image.jpg

Etter mange timers gange på Senja kom vi til denne vakre pletten, og fotografen våkner skikkelig til live. Ikke antydning til gnagesår og slitne ben når et slikt sted dukker opp. Jeg er opptatt av komposisjon i bildet og er nok litt ekstra svak for diagonaler. I dette tilfellet føler jeg at det nedfallne treet starter hele "historien" og at den lille kroppen skaper det lille ekstra elementet der inne sammen med fossen. Fargene balanserer og fotografen nyter livet.