Fortsatt på samme Strand, da er tanken at den gule trøya matcher fargen i horisonten. Jeg er nå helt nede på stranden med vidvinkel, og modellen blir da mere dominerende i bildet.
Kona mi dag 61
Dagen etter, kl 06.00, før noen turister tenker på å våkne. Nå er tanken at kroppen matcher sanden, og standpunktet er litt annerledes. Den årvåkne betrakter vil kanskje også se at modellen har fått langt hår i løpet av natten. Det er ikke Photoshop, men rett og slett en parykk. Greit å ha med på tur, og da blir det litt mørkt her også som på steinene. Det er også et varmere og forskjellig lys tidlig på morgenen. Noen spøker med at jeg er flink til å gå tett på, så ja takk begge deler. I morgen er dagen for det.
Kona mi dag 60
En fantastisk Strand i forrige uke, med sandbanker ut mot havet. På dagen er det dårlig lys for slike bilder og tusenvis av turister. Rett til venstre for det som sees på bildet er det ca 500 solsenger og parasoller, og da er det bare å vente til solen glir ned i horisonten. 400 mm på en topp langt fra, og kommunikasjon med mobiltelefon om hvor modellen skulle bevege seg. Kjolen matcher fargene og stripene i vannet så planleggingen er ofte mye av bildet. Kreta er stort og langt å kjøre, derfor ble det til å leie seg inn på et lite hotell for å få med seg morgenlyset dagen etter. Det kommer i morgen. For de spesielt interesserte er linsen en Nikon 200-400 f 4, stor og tung som ekstrabagasje i egen koffert på flyet.
Kona mi dag 59
Den lille uskarpheten i den ene foten er viktig så det ikke blir statisk. Noen bilder blir tatt på vei til middag, som her på et hotellområde på Gran Canaria.
Kona mi dag 58
Igjen tilbake til Treungen i Telemark. Et kompromiss mellom lang lukkertid på vannet og skarphet på modellen som beveger seg litt. Jeg syntes fossen lager spenning nok, så jeg tillater meg å ha modellen mere mot midten i bildet som igjen skaper litt harmoni. Mange tanker kverner rundt i hodet når et bilde skal komponeres.
Kona mi dag 57
Da skjønner sikkert den årvåkneBetrakter at badedrakten ikke helt tilfeldigvis er blå. Bildet er tatt med fisheye for å få med alt inne på grunna, og også få dybdeskarpheten med stenene i forgrunnen. Morsomt prosjekt med undervannsbilder helt inne mot land.
Kona mi dag 56
Bildet er tatt på Gran Canaria. Jeg måtte først bli med kona til topps, klore meg ned igjen og ta bildene. Opp igjen og "hente" henne ned. Altså en del gratis trim for å få tatt noen bilder, men det er det som regel verdt. Bildet er satt sammen av to bilder for å få piksler nok til en eventuell forstørrelse.
Kona mi dag 55
Når vi først er på tur i Hellas føles det greit å legge ut et bilde derfra. Spennende med brytninger i vann og alle de forskjellige fargene som åpenbarer seg uten at man egentlig har kontroll over det i forkant. Neste uke blir det nok lagt ut flere av de bildene som blir tatt akkurat nå. Vi jobber iherdig, det blir morsomt å legge ut flere helt nye bilder også.
Kona mi dag 54
Når vi først er på Kreta...... Fortsatt fasinert av kontrastene mellom natur og mennesker ( les: kvinnen) Bildet er tatt akkurat når solen ikke lyser opp i olivenlunden, sent på ettermiddagen. Det blir en del kjøring og gåing for å finne akkurat det rette stedet. Ikke for mye "rot" rundt og i bakgrunnen, da blir en ivrig fotograf veldig lykkelig.
Kona mi dag 53
Bildet er tatt med 14 mm og minste blender 22. Fokus er lagt "litt inn i bildet" (hyperfokalavstand) for å få maksimal dybdeskarphet. Det er tatt samtidig som det tidligere bildet med fisheye fra Fuerteventura. Jeg prøver meg altså frem med forskjellig brennvidde når jeg først har et motiv jeg har troen på og har tid.
Kona mi dag 52
Jeg har eksperimentert med forskjellige objektiver i undervannshuset, og her har jeg brukt en fisheye. Det gir et spennende perspektiv når ingen ting behøver å ha rette linjer. Lette en stund etter et sted med blå parasoller, følte det ble mest riktig med fargene. Noen ganger er det morsomt å smelle til med mange farger, andre ganger færrest mulig. Foto er utrolig spennende på så mange måter, med et hav av muligheter.
Kona mi dag 51
Slik endte det! Det siste bildet før fotografen måtte gripe inn ): Altså mye morsomt, uforutsigbart og morsomt i en fotografisk liv. Det er også mye jobb før selve fotograferingen begynner; planlegging fra reklamebyråets side, make up artist for modellene og rigging av rekvisitter og fotoutstyr
Kona mi dag 50
Det blir da også en del reklamefotografering med kona som modell. Her på Aker brygge for et eksklusivt sengemerke med Tibe reklame. Jeg bruker det eksisterende lyset sent på ettermiddagen pluss 2 studioblitser i tillegg på modellene. Ledninger og div rot er fjernet i etterkant.
Kona mi dag 49
Jeg har vel nevnt at jeg ønsker det lille ekstra i bildene mine, så her er det vel i ordets rette forstand. Jeg står langt unna med 200 mm og gjort en avtale om hvor og hvordan hun skal gå. For meg er det litt mere morsomt å ta bilder av den fotogene, greske landsbyen med et menneske som rusler i vei. Vet ikke om dette kan sees på en telefon, men da kan det, om ønskelig, åpnes på en stor skjerm.
Kona mi dag 48
For den observante betrakter kommer det vel frem at jeg er svak for siluetter i forskjellig form og farger. Her var egentlig den største utfordringen at jeg måtte ha liten blender for å få dybdeskarphet til tårnet. En hårfin balanse med høy iso og beholde de fine fargene. Ellers var det alle kontrastene med kropp, trær og menneskeskapt betongkoloss og hus som fenget meg. Bildet var planlagt inne i et fotografhode på dagen, så var det full fart tilbake til solnedgangen som ikke varer lenge i sørlige breddegrader. Bildet er fra ørkenen ved Maspalomas på Gran Canaria
Kona mi dag 47
Kona mi må få lov til å skåle og gratulere meg med dagen i dag. Stor blender på slike bilder for å viske ut alt rotet i bakgrunnen, pluss litt ekstra bluring på mannen bak. Sånt er lov når det ikke er et reportasjebilde.
Kona mi dag 46
Livet handler noen ganger om flaks! Her har jeg lang lukkertid og en ung gutt står bak veggen og tar bilde av kjæresten sin med blits. Den blinker nøyaktig mens min lukker er oppe, og jeg får en akkurat passe dose lys fra den kanten på min modell. En vakker kveldsstund på den greske øya Kefalonia.
Kona mi dag 45
Noen ganger har man noe bra å ta bilder av og lyset er tragisk. Andre ganger er lyset fantastisk og det er ingen ting å ta bilder av. Da gjelder det å buke medbrakt og jage folk og fe ut på stranden for å løpe litt frem og tilbake. Jeg gambler ofte med lang lukkertid for å få den etterlengtede uskarpheten, og bildet blir ikke så statisk. Mange nydelige strender i Lofoten.
Kona mi dag 44
Dagens bilde er fra jettegrytene i Telemark. Mennesket og naturen sammen er nok noe av det jeg elsker å jobbe med. Det er så mange andre som fotograferer dyrene i naturen, og er veldig dyktige til det. Føler at jeg har en liten nisje her, glad i både mennesker og naturen.
Kona mi dag 43
Da tar vi et langt steg til fantastiske Cuba. Her er både omgivelsene og menneskene fargerike, men her er igjen kona brukt som modell. Et bilde som kan illustrere at jeg også tar bilder på dagen i sollys. Det bærende her er vel dragningen innover i bildet, og fargene som gjentar seg. Det er noe jeg tenker veldig mye på. Jeg elsker farger, men noen ganger streber jeg etter å ha få av de.