Jeg lovet et bilde av kona som skal over elven Zangskar i en kasse. Det kom noen voldsomme smell, og det var noen av kordellene i ståltauet over elven som røk. Hun roper mamma og jeg tar bilder. En spennende tur!
Kona mi dag 41
På tide å vise litt mere av den sportslige delen av kona mi. Her er vi på farten til en 6 dagers trekkingtur over fjellet i Ladakh. Vi startet først bilturen fra Leh, hvor vi hadde vært noen dager for å bli vant til høyden. Men kona ble meget syk mot toppen på 5700 meter. Men Ladakh må være et av verdens vakreste områder, med utrolige fargerike fjellformasjoner som tok helt pusten fra en ivrig fotograf. i morgen skal hun over en frådende elv i en ganske hjemmesnekret kasse.
Kona mi dag 40
Dette bildet er tatt på Fuerteventura med en fisheye, ekstrem vidvinkel, for å få denne følelsen av rund jordklode. Kroppingen gjør sitt til at det ikke bare virker rundt hele veien og det blir en typisk fisheye virkning. Det gjelder og alltid prøve å tenke litt annerledes.
Kona mi dag 39
Det blir også en del fotografering i studio. Her for Tibet Reklame som også har lagt siste hånd på verket for å tilpasse bildet til sitt bruk. Men det ble veldig mye søl, og det er faktisk ekte med malingen som helles over modellen. Det er fortsatt spor i studio flere år etter jobben. Malingen er en spesiell kroppsmaling som kan vaskes av og ikke skader huden. Meget dyrt i så store mengder.
Kona mi dag 38
Når jeg ser en slik bakketopp er det bare å snu, parkere bilen og jage modellen ut av bilen. Lyset og himmelen kunne vært mere spennende, men det er viktig å gjøre det beste ut av det, og fotografere når mulighetene er der. Jeg kan ikke bare ta bilder når lyset er på det beste. Kunne selvfølgelig jobbet mere i Photoshop med himmelen, men jeg bruker ikke alltid tid på det.
Kona mi dag 37
Man må selvfølgelig ikke langt vekk på eksotiske steder for å fotografere, det handler nok mest om å bruke fantasien og lyset der det er. Dagens bilde er fra Drammensmarka, tidlig en morgen på Myrdammen. Jeg bruker ofte motoren på slike bilder, da det er umulig å treffe akkurat når motivet beveger seg raskt. En stor opplevelse å komme seg ut i grålysningen, så fotograferingen gir mye på alle måter.
Kona mi dag 36
Dagens bilde er fra Parga. Jobber en del med å få deler av motivet både over og under vann samtidig. I dette tilfellet mens hele kameraet er under. Det vil komme eksempler senere hvor jeg har en del av objektivt over og en del under. Vanskelig, men veldig spennende.
Kona mi dag 35
Litt kunstnerisk frihet over dagens bilde. Rett og slett "hentet" litt struktur fra trærne og lagt over på kroppen. Når elgen ikke kommer må man bruke medbrakt. Bildet er fra en ferietur i Nord Norge med leid bobil. Noe som kan anbefales på det varmeste, da det er lett å stoppe der naturen og turmulighetene er bra. Veldig fint og ikke være bundet til der hoteller og andre overnattingssteder finnes.
Kona mi dag 34
Jeg er svak for det lille ekstra, her i nydelig kveldslys på Fuerteventura
Kona mi dag 33
Lang lukkertid for å få bevegelsesuskarpheten. Bildet er tatt på gamle Lier sinnsykehus med tre ivrige modeller og en ivrig fotograf. Det kommer flere bilder fra samme sted.
Kona mi dag 32
Den våkne betrakter begynner nok å se at jeg er svak for siluetter. Jeg er glad i morgenlyset, men det er noen ganger motivet er rett i mot den fine soloppgangen. Særlig da å kunne bruke skyformasjonene og dra opp kontrastene noe. Bildet er tatt på Gran Canaria
Kona mi dag 31
Jeg lovet å vise et utsnitt av samme bildet. Det blir ofte et helt annet uttrykk, i dette tilfellet blir modellen det helt essensielle og ikke bare en del av komposisjonen. Det er ofte spennende å lage et nytt bilde av originalen, noen ganger kan man faktisk se ting man ikke først tenkte på. Bruke fantasien hele veien, fra ide til det helt ferdige bildet.
Kona mi dag 30
dagens bilde er fra Kefalonia, en liten perle av en øy i Hellas. Alltid på jakt etter fotogene steder. Tenker innramming av hovedmotivet, men i morgen vil jeg vise hvordan det samme bildet vil fremstå helt annerledes ved en kropping så det blir færre elementer i bildet
Kona mi dag 29
Kona mi vet ikke alltid når fotografen fotograferer. Han tenker alltid form og farger, eller mangelen på farger. Så moralen må være å aldri stole på en fotograf som er besittelse av sitt kamera. Bildet er tatt på et hvilket som helst hotell.
Kona mi dag 28
Jeg prøver å drepe myten om at kona mi bare jobber hardt, venter og fryser på tur med fotografmannen sin. Dette er fra Thailand med mye god avslapning, og kamera er med stort sett hele tiden. Meget viktig for meg, da fotograferingen også er en stor lidenskap og hobby ved siden av jobben.
Kona mi dag 27
Dette bildet viser hva jeg har å stri med når vi er på tur. Det er tatt med stativ og lagt alle bildene i lag i PH. Før het det at et bilde ikke kan lyve. Det er tidlig morgen på Gran Canaria, og ørkenen der kan anbefales på det varmeste til fotografering. Det ligger nakne mennesker i alle "reisene" utover dagen så det er om å gjøre å være tidlig ute.
Kona mi dag 26
Dagens bilde er fra Drammen. Jeg er ikke flink nok til å ha med kamera til enhver tid, men jobber virkelig med saken. Motivene dukker alltid opp, og man bør selvfølgelig ikke alltid på andre siden av kloden for å finne de spennende tingene å fotografere.
Kona mi dag 25
Man må ikke ha elg i solnedgang. Det duger veldig bra med de menneskene man har for hånden. Man skal altså ikke være redd for å bruke både solnedgangen og soloppgangen. Siluetter er ofte meget spennende og vakkert. Mye spennende på den svenske vestkysten.
Kona mi dag 24
Kona til fotografen måtte veeeldig tidlig opp for modelloppdrag i en valmueeng i Danmark. Et slikt bilde kan fort bli banalt, men føler at det gikk bra. Det er noen ganger en hårfin balanse. Jeg velger en stor blender for å viske ut forgrunn og bakgrunn, blikket blir da dratt rett i mot det essensielle i bildet.
Kona mi dag 23
Jeg/vi finner ofte fantastiske steder på dagen når jeg/vi farter rundt på våre mange reiser. Med et åpent og lekent sinn er det bare å fantaserer om hvordan det vil være uten f eks sol midt på himmelen og turister. Ved å reise tilbake på helt andre tider av døgnet vil det ofte åpne seg utrolige muligheter for fotografering, selvfølgelig også uten medbrakt modell. Det er bare fantasien som setter begrensninger.