Bildet er faktisk tatt i dag. Vi jobber sammen noen ganger i året med fotografering av babyer i hennes plakedam. Jeg prøver å bruke alle linjene i bassenget for alt hva det er verdt, og i kontrast til en kropp som her skal være "rettest" mulig
Kona mi dag 21
Det er alltid en utfordring å finne nye vinkler og måter å ta bildene på. Under vann, særlig med akt, handler det om å finne nye vinkler og komposisjoner. Det er alltid spennende å prøve og komme et lite skritt videre, fornye seg og få en indre glede om det går bra.
Kona mi dag 20
Egentlig en dag med sol og mange turister rundt Borgund stavkirke. Ved å ta et utsnitt, være i skyggen og bruke telelinse kan det duge bra. Bare hyggelig med mange japanske turister som står og ser på mens de knipset vilt.
Kona mi dag 19
Jeg tar selvfølgelig også bilder i "dårlig" lys. Her på øya Fuertoventura, med mye vid og sol. Det handler nok om å gjøre det beste ut av den situasjonen og det lyset som finnes når opptaket må gjøres. Alltid tenke komposisjon og oppbygging av bildet.
Kona mi dag 18
Livet som fotograf handler også om å ha flaks! Eller at man bruker motor på kamera, og sjansen for at det skal klaffe med benet i bølgekanten blir mye større. Bildet er tatt midt på dagen i sterkt sollys, vannskorpen og bølgene bearbeider lyset så godt det kan.
Kona mi dag 17
Kona mi dag 17, Landfaldtjern i Drammenmarka en tidlig morgen. Oppdrag til en forside for turistbrosjyren i Drammen.
Kona mi dag 16
Igjen en tidlig morgen. Lyset på Lanzarote etter kl 08.00 er ubrukelig til slik type bilder. Det er også et sted med turister, så det er altså flere grunner til å velge morgenen før sola våkner helt. Her må det kompenseres mot minus pga all den svarte steinen. Ikke noe mulighet i ettertid heller da dette bildet ble tatt med dias film
Kona mi dag 15
Bildet er tatt i en trapp i enden av Karlsbroen i Praha, på samme tid som gårsdagens bilde. Jeg ble fasinert av lyset og kontrasten i alle de rette linjene mot kvinnens runde former. Det er helt nødvendig å stå tidlig opp, både på grunn av lyset og fraværet av turister.
Kona mi dag 14
Karlsbroen i Praha er meget fotogen, men det er viktig å være veldig tidlig ute på morgenen for å slippe selgere og turister. En bonus til er selvfølgelig lyset, og som dere vil skjønne etter hvert er jeg veldig glad i siluetter. I morgen kommer det et bilde fra samme sted med et helt annet uttrykk.
Kona mi dag 13
Egentlig en gråværsdag i Vesterålen med kjedelig lys. Med et polarisjonsfilter øker kontrastene og det blir mere "smell" i bildet. Tatt i sin tid med diasfilm, og medbrakt parykk for litt variasjon i modellen.
Kona mi dag 12
Nå har det blitt morgen på den samme stranda i Kroatia. Lyset er hele sjelen i bildet, og en ivrig fotograf er lykkelig etter å ha dratt modellen tidlig ut av loppekassa. Vi er på motorsykkeltur gjennom Europa, med tilhenger for å få plass til fotoutstyret.
Kona mi dag 11
En sen ettermiddag på en strand i Kroatsia. Jeg drar ofte tilbake for å se om lyset er bedre, og i morgen kommer det et bilde fra samme strand med morgenlys
Kona mi dag 10
Tidlig en morgen på Mykonos, en fantastisk fotogen gresk øy. Jeg ble så fascinert av formen på den eldgamle kirken, og følte det manglet litt menneskelig form for å fungere som noe litt utenom det vanlige. Det er alltid det lille ekstra jeg prøver å legge inn i bildene mine.
Kona mi dag 9
Dette bildet av kona mi er tatt med dias i sin tid og er ikke på noen måte manipulert. Portrettet er tatt gjennom en glassrute fra 1700 tallet, og modellen er sminket av make up artist. Kun lys gjennom vinduer i rommet er brukt.
Kona mi dag 8
Ideen kom først langt inne i et fotografhode. Noen ganger må vel alle personene få lyst til å stikke av. Kroppsmaling for å spille mere på form og "statue". Måtte også rigge til med en ganske høy stillase for å få en direkte vinkel og himmel bak to av modellene. Bildet er tatt før kl 5 på morgenen.
Kona mi dag 7
Som lovet kommer det et helt annet bilde fra samme morgenen. Fiskeren som fraktet oss ut til øya sto høflig med ryggen til og samlet salt i en bøtte. Nå er jeg mye tettere på med vidvinkel og fokuserer på form og komposisjon. Fotograferingen får oss til mange spesielle steder, og det er veldig viktig å være oppe og ikke gråte. Lyset på morgenen er ofte helt magisk.
Kona mi dag 6
Når man kjører rundt på dagen i et dårlig fotolys og ser et gammelt skipsvrak fra sekstitallet må det handles. Gjør avtale med en hyggelig greker om å kjøre oss ut kl 05.45 morgenen etter, og verden har blitt en helt annen for en ivrig fotograf. Jeg jobber meg alltid "fremover",altså begynner i dette tilfellet med vidvinkel for å få med hele miljøet rundt. I morgen blir det å jobbe seg nærmere modellen og tenke enda mere form og siluett. Bildet er tatt på Karpathos, en nydelig øy i Hellas.
Kona mi dag 5
Jettegrytene, Treungen i Telemark, tiiiidlig en morgen før badeturistene kommer. Jobbet mye med gjentagelse av farger og kontraster, altså godt planlagt før turen gikk tilbake. Jeg finner ofte steder jeg liker og drar tilbake når lyset er bedre, les: tidlig på morgenen. Man må ofte leve med at modellen fryser, men det går gjerne bra.
Kona mi dag 4
Det passer veldig bra at kona mi er god til å dykke, det er en ny fotografisk verden som åpner seg. Her er det brukt kun det naturlige lyset fra sola som brytes gjennom overflaten, og da gir en helt spesiell og spennende effekt. Senere vil jeg vise bilder tatt med 2 blitser som da gir et helt annet uttrykk.
Kona mi dag 3
Her starter det hele, det første skikkelige fotoopplegget med kona mi som modell. En fantastisk midnattsolen på Vega på Helgelandskysten, et nydelig lys og en ny fabelaktig modell. Hva mere kan en ivrig fotograf ønske seg! Jeg trekkes ofte mot gjentagelser og falt for trekantene og kontrastene i form og linjer. En kvinnelig jury ga bildet førstepris da de mente det endelig var et bilde av en naken kvinne som ikke var spekulativt eller pornografisk. Det varmet mitt fotohjerte.