Dette er ikke en effekt i Photoshop. Det er lyset i Drammen som speiler seg i skyene i går kveld. Lyset på forgrunnen og hunden er fra en hodelykt som har "malt" over landskapet. Dere som leser dette vil se at lukkertiden er meget lang og hunden ville aldri kunnet stå stille så lenge. Men selve lyssettingen med lykten er bare på noen tiendedels sekund, da resten av tiden er mørk mens lukkeren er åpen for å få nok lys fra skyene inn på brikken. For dere som ser på dette med mobilen er det nok ikke lett å se den vesle, rare hunden som er det lille ekstra blikkfanget i bildet. 12 sec, f 4, iso 400, 14 mm
Min verden i bilder, dag 258
Nei, jeg har faktisk ikke med mennesker i alle mine bilder! Jeg er vel heller altetende, selv om mennesker i miljø er en favoritt. Det er mange som kjøper mindre og lettere kamerautstyr, men jeg prøver heller å se på det som gratis trim. På en dagstur innover i Lyngsalpene tør jeg ikke å legge igjen noe særlig utstyr, det kan bli bruk for akkurat det objektivet jeg forlater. Jeg prøver ofte å få til en forgrunn i slike bilder, det gir en hyggelig dybde i bildet. 1/500, f 8, iso 400, 24 mm (24-70 mm)
Min verden i bilder, dag 257
Når et lite barnebarnhode kikker nysgjerrig over bordkanten i glass, da blir det bilde. Det gjelder å være meget rask! Med stor blender blir vaser og boller på bordet helt uskarpe og blikket blir dratt rett mot det lille ansiktet. Lyset er kun fra vinduene bak meg, og det en nøytral vegg i bakgrunnen. 1/500, f 4, iso 1600, 55 mm (24-70 mm)
Min verden i bilder, dag 257
Midt på sommeren, på vestkysten av Sverige, da må svigermor opp klokken 4 på morgenen for å få det etterlengtede lyset. Det er viktig å bruke hele familien for alt hva de er verdt. Det hører med til historien at det gikk med mye tid, rundt i hele Gøteborg, for å finne en slik badedrakt. Min kule svigermor var livredd, måtte leies ut på stupebrettet og leies tilbake. Fotografer elsker jamennesker! Det er viktig at stupebrettet ikke "berører" horisonten, modellen kan gå forbi midten da det bare understreker lengden av brettet. Vanligvis er det ikke særlig elegant å bryte bildet i to med horisonten, men det mørke vannet nederst hjelper til og skaper også mer følelse av høyde. Fotografen prøver faktisk å tenke i gjerningsøyeblikket 😀
Min verden i bilder, dag 256
Et bilde kan ikke lyve! Det sa man i hvertfall før i tiden, nå er det vel heller helt motsatt. Det er, etter min mening, helt greit å manipulere bilder, om man ikke later som noe annet og er ærlig på det. Det gjelder selvfølgelig ikke reportasjebilder etc, da skal det ikke gjøres noen sprell. Bildet av ballerinaen er inne i sølvgruvene på Kongsberg, og bildet av hunden med skjørtet er tatt et annet sted og "puttet inn" i ettertid. Det ferdige resultatet er det som teller på et slikt bilde. Det var mye bæring av fotoutstyr, agregat og studiolamper, men med god hjelp går det som regel bra. 1/200, f 14, iso 1400, 48 mm (24-70 mm)
Min verden i bilder, dag 255
De står der egentlig for å se på fotografen som svimer rundt, i landsbyen Brufut i Gambia. Det står flere barn på hver side, men foto handler mye om utsnitt. Jeg tok også bilder av alle, for at noen ikke skal blir skuffet. Det er stor stas å se bildet av seg selv på skjermen bak kamera. Dette bildet ble tatt i november og har allerede blitt sendt nedover med noen som skal jobbe i ScanAid. Det sprer glede i ettertid, og det er godt å få gitt litt tilbake.
Min verden i bilder, dag 254
Det er absolutt ikke slutt på de små fotoutfluktene med fotografen og kona hans! Da jeg fant dette stor hullet i fjellet på Karpathos, en tidlig alenemorgen, begynte fantasien å jobbe på høygir. Veldig vakkert, men det manglet en kontrast. På et slikt bilde er det umulig å bruke auto, her må lyset måles bakgrunnen, ellers blir det alt for lyst.
Min verden i bilder, dag 253
Samme hvilket tema man fotograferer i, det er viktig å tenke balanse og komposisjon. Jeg jobbet egentlig med form og fugler på alle disse solsengene, men plutselig begynte det å skje andre ting og da er det bare å være klar. Ved å dra hovedelementene ut mot hjørnene skapes det en spenning, også i tillegg til kontraster og humor. 1/200, f 7,6, iso 400, 20 mm (80-200 mm)
Min verden i bilder, dag 252
Dette kan vel være et bilde som passer godt på en isende kald dag. Bildet er tatt rett ved en vei med mye trafikk og bilene kjørte plutselig veldig sagte. Fotografen er nok litt svak for kontraster av alle slag, og kvinnen har faktisk på seg en tynn strømpebukse. Ikke for at det hjelper mot kulden eller for sjenanse, men mere for å få et litt kaldere uttrykk. Noen vil kanskje reagere på istappenes retning, men sannheten er at hun egentlig står oppreist. Rent visuelt føltes det bedre med modellen "liggende", det er mye som kan gjøres med et bilde i etterkant.
Min verden i bilder, dag 251
Det gjelder å være usynlig! Les: være så lenge på stedet at du blir "glemt". Jeg liker å bruke vidvinkel på slike bilder, så avstanden er liten. Et lite triks er å late som om du ser på noe helt annet, og være litt rask. Det er synd lukten ikke er med på bildet, dette var nok en av de gangene fotografen var mest fornøyd med å ikke være kjøttspiser 😀
Min verden i bilder, dag 250
Panorering er alltid spennende, særlig på den tiden dette bildet ble tatt, uten mulighet til å se resultatet før noen uker senere. Fotografen er så sær at han mener at i de fleste tilfeller bør noe i bildet være skarpt, men igjen ingen regel uten unntak. Det er i hvert fall det som er det vanskeligste, når lukkertiden blir lang nok til at omgivelsene blir i "bevegelse". Bildet er tatt i en fantastisk natur i Kirgisistan, hvor hester er både betalingsmiddel, status og nyttedyr. De syntes det var litt merkelig når jeg fortalte at hesten er mest for moro skyld, sport og hobby i Norge. Man glemmer aldri smaken av Kumiz, gjæret hestemelk. Ikke veldig smart med for mye i en sart norsk mage.
Min verden i bilder, dag 249
Det kan være mye spennende form på en flyplass i München! Det er nok en viktig betingelse, kamera må være klart og brukes. Utfordringen er å unngå et mylder med mennesker, om det da ikke er det man skal spille på. Alle linjene går mot midten, da er det greit med modellen akkurat der for å forsterke det hele. Når både fotograf og modell er i bevegelse, er det viktig med kort nok lukkertid. 1/250, f 2,8, iso 1600, 14 mm
Min verden i bilder, dag 248
Spenningen øker dramatisk når vi trekker interessepunktet ut mot hjørnet. Diagonalen forsterkes også ved at noe skjer i enden av den, særlig når det ikke er noe annet med farger i bildet. Dette er et eksempel på at det er mulig å skape et nytt uttrykk ut av et allerede tatt bilde, bare ved å kroppe det i ettertid. Bruk fantasien med egne bilder. Modell: Stine Fålun
Min verden i bilder, dag 247
Innramming er tingen! Noen ganger sier det seg selv, det gjelder å bevege seg de bittesmå skrittene til den ene eller andre siden for å "treffe" akkurat. Hun er nysgjerrig nok akkurat lenge nok før hun begynner å huske, da blir det helt andre bilder. Blikket rett i kamera, stor blender for å viske ut bakgrunnen, selv om flaksen er på fotografens side, det er bare en grå mur. 1/500, f 2,8, iso 1600, 200 mm (70-200 mm)
Min verden i bilder, dag 246
Fotografen tenker at dette bildet må være en god fotografisk start på det nye året. Det er spennende å prøve å ramme inn både glede, kontakt, kontraster og farger i et og samme bilde. Ofte er det barna som " klarer seg best" under vann, men her er det helt likt. Det er alltid en del justering i etterkant for å få de gode fargene under vann, kameraet skjønner ikke alt selv. To blitser og undervannshus er brukt her. 1/250, f 11, iso 400, 50 mm
Min verden i bilder, dag 245
Jeg vil med dette bildet ønske dere som ser på, liker og kommenterer mine bilder, et GODT NYTTÅR! Dette er et manipulert bildet av min kone, faktisk på en nyttårskveld i Thailand for noen år siden. Et slikt sted må fotograferes og da må fantasien utfordres litt. Det kreves bruk av stativ eller et sted å sette kamera stødig, ta flere eksponeringer og sette sammen bildene i Photoshop.
Min verden i bilder, dag 244
Egentlig tar jeg bilder for ScanAid i Gambia, av bestemor sammen med barnebarnet, til fadderne for å vise at rissekkbildene og madrass har kommet de i hende. Ved å zoome inn på kun bestemor foran madrassen blir det et bilde jeg også kan ha nytte av. Jeg vet ikke diagnosen, men jeg ser alltid etter farger, form, komposisjon og spennende portretter. Her syntes jeg det stemmer bra med farger og innramming av gjentagende farger rundt. Da Flaten bak er ganske lik hele veien, velger jeg å midtskille modellen for å skape ro og harmoni i Flaten. Stor blender for at hovedmotivet skal tre bedre frem.
Min verden i bilder, dag 243
Et gammelt speil, et gammelt bad, en flott eldre kvinne, lys inn fra et vindu som reflekterer i vegger og tak, da er fotografen lykkelig. Plutselig er hun i egne tanker, tror nok fotografen ikke er helt klar, men det er han selvfølgelig! Det er ikke mulig å vite akkurat hvordan bildene blir på forhånd, men det er noe av spenningen. Det er også viktig og ikke være stresset, det smitter over på modellen, og bildene blir garantert dårligere. Selvfølgelig må man takle å jobbe under press, men det er noe helt annet.
Min verden i bilder, dag 242
Det er en meget god følelse når jeg syntes brikkene faller på plass i søkeren. Den gule blomsten starter hele ferden innover i bildet og blikket vandrer forhåpentligvis rundt omkring for å finne de forskjellige elementene. Det roer det hele ned med mannen såpass midt i bildeflaten, selv om han bryter hele diagonalen. Det er ekstra hyggelig å vise et bilde fra Olympos på Karpathos fordi jeg er her akkurat nå, på stadig ny jakt etter motiver.
Min verden i bilder, dag 241
I en indisk landsby, en tidlig morgen, her sitter ei ung jente under et teppe for å holde varmen. Det er hjerteskjærende å se alle de husløse menneskene, og det er for meg en selvfølge å gi litt tilbake når jeg fotograferer mennesker som ikke har noe som helst. Her har fotografen brukt liten blender, lang lukkertid og stativ. Det går helt greit når jenta sitter helt stille. Grunnen til liten blender er for å få stor dybdeskarphet, fra stolpen og gjennom hele bildet. Det er et gammelt, scannet dias fra den tiden vi måtte treffe nøyaktig på eksponeringen i opptaksøyeblikket, ingen mulighet for justering i etterkant.