Tilbake til Hellas. Jeg bruker ofte motoren på kamera under vann, det er små marginer på hva som duger og hva som ikke blir bra. Alt skjer litt fort og ikke alltid så lett å se gjennom søkeren like bra som over vann
Kona mi dag 83
Dette er dagen for det mere sære bildet. Har kameraet med meg selv om vi bare skal ut og spise. Jeg begynner å bli vant til å se verden firkantet gjennom en ramme. Høy iso har åpnet mange flere muligheter som ikke fantes tidligere, det er egentlig bare å ta bilder når som helst og hvor som helst. Nesten.
Kona mi dag 82
På denne varme dag må jeg vel legge ut et skikkelig badebilde. Det fine med vann er at det bryter lyset så det går bra å fotografere midt på dagen. Hellas er stedet og jeg prøver å finne strender med forskjellig bunn og omgivelser. Tar gjerne bilder både tett på og med omgivelsene rundt når jeg først er i gang.
Kona mi dag 81
Som lovet, her kommer bildet av gruvearbeiderne. Noen har kalt de smurfene. De er malt på kroppene for å matche fargene i fjellet. Det er egentlig bare 4 kvinner, jeg har tatt meg den kunstneriske frihet å legge flere bilder i lag for å få illusjonen om at det er flere. Jeg gjør selvfølgelig ikke det på reportasje eller ren natur, og er alltid helt åpen om at jeg manipulerer. Bildet er belyst med lommelykt, det gir et spennende og variert lys.
Kona mi dag 80
Dette er et av bildene jeg tok under mitt prosjekt i Sølvgruvene på Kongsberg. Lyssettingen er kun med lommelykt, som er brukt som "malerkost" med lang lukkertid. Da kom de fantastiske fargene i veggene frem. Det er viktig at modellen står helt stille kun når lyset treffer henne. I morgen vil hun være på jobb med de andre gruvearbeiderne.
Kona mi dag 79
Dette bildet er det første jeg har tatt med en telefon, og jeg tror at det blir det siste dere får se. Kunne ikke dy meg når hun står og fotograferer ukene rett utenfor der vi har satt opp vår leide campingvogn. Stedet er Dønna, og det er helt genialt med vogn for å kunne stoppe der motivene er.
Kona mi dag 78
Fortsatt i Nordnorge, nærmere bestemt Vesterålen. Skulle nok gjerne hatt modellen mere mot himmelen, men da måtte jeg ligget ned og utsikten hadde ikke blitt så spektakulær. Ofte noen kameler som må svelges, ikke alltid lett å få i både pose og sekk. En utsikt blir i hvertfall som regel best med en forgrunn, et interessepunkt. Jeg har kjørt opp kontraster og "skrudd" litt på bildet for å få det slik jeg husker det. En lang, fantastisk gåtur til toppen, men absolutt verdt det når panoramautsikten åpenbarer seg.
Kona mi dag 77
Kona får lov til å gjøre det hun liker godt også, ikke bare ut i kulda. Bildet er tatt med stativ for å kunne bruke lang lukkertid og få bevegelsesuskarphet på de deler av bildet som er i bevegelse. Ellers ville et slikt bilde blitt statisk. Det ble tatt for Tibe Reklame, jeg fikk beskjed om å ta et shoppingbilde på min måte. Ved å bruke liten blender for å få lang lukkertid blir det også stor dybdeskarphet og god dybde i dette bildet. Det var også ønskelig å få med miljøet bak så da slår man to fluer i en smekk ved å bruke liten blender.
Kona mi dag 76
Dagens bilde er fra Lyngsalpene i Troms. Noen timers gange, og ikke noe fotoutstyr kan ligge igjen. Man vet aldri hva som bør brukes, men jeg regner det som trim. Jeg er også fortsatt en ihuga stativbruker, selv om isoverdien kan settes opp og lukkertiden kan være kort. Trives best med lav iso og minst mulig støy, kanskje jeg er litt gammeldags når det gjelder akkurat det. Muligens et lite spøkelse fra diastiden.
Kona mi dag 75
Dagens bilde for å markere at vi er på vei nordover. Prøver igjen å tenke på at det ikke behøver å være så mange elementer i bildet, altså etterstreber et enkelt budskap. Blikket blir dratt mot det som er det essensielle i bildet. Og den som har fulgt bildene ser vel at jeg ofte ønsker få farger i bildene, selv om jeg er veldig glad i farger. Finne litt uvanlige vinkler og tenke litt annerledes er målet.
Kona mi dag 74
Jeg koser meg veldig når jeg kan jobbe med den helt annerledes verden som er under vann. Prøver også her å tenke komposisjon, farger og dybde i bildene. Noen ganger lever jeg godt med en uskarpheten forgrunn, selv om det er litt utenom "regelen". Men lykken var ihvertfall fullkommen når det kommer en gul fisk svømmende når forgrunnen har samme farger. Et av min kones favoritter, så det henger på stueveggen. For meg er det ikke teknisk fullkomment, men bilder handler også mye om følelser.
Kona mi dag 73
Jeg ble veldig fasinert av mannen som virrer frem og tilbake på taket, så dette er flere bilder lagt på hverandre. Kona står og ser på det hele. Bildet føles litt surrealistisk og gir forhåpentligvis betrakteren litt å se på. Det er tatt på en bobilferie nordpå, og det er utrolig å kunne stoppe hvor som helst der det er muligheter for fotografering.
Kona mi dag 72
Stol aldri på en fotograf som ligger under en parasoll med en 14 mm fisheye. Når lyset ikke er vakkert og behagelig prøver jeg heller å finne på noe sprøtt og annerledes. Her spiller jeg på farger, kontrast og form. 200 iso, f 9 og 1/1000 sec.
Kona mi dag 71
Brist i et par ribben var prisen for å få tatt dette bildet. Noen ganger må man simpelthen satse og gi full gass for å finne rette standpunktet. Bildet er tatt etter et par timers gange oppover elven, og plutselig blir det lønn for strevet. Jeg er svak for kontrasten mellom menneske og natur, eller menneske i naturen er vel et bedre uttrykk. Parga i Hellas er et fint sted med mange spennende steder i området rundt.
Kona mi dag 70
Tilbake til det våte element, og bildet er tatt nedenfra og ganske rett mot sola. Jeg "hater" egentlig utbrente elementer, det være seg himler eller andre ting. Men jeg føler at jeg redder showet ved å gjøre bildet om til sort hvitt, da dominerer ikke det utbrente i samme grad.
Kona mi dag 69
Sånn er det å være på trekking i Himalaya, bade og vaske seg når muligheten er der. En ivrig fotograf er alltid til stede med kamera på slep. Vi fikk "kjeft" av vår ledsager for at vi hadde badet i så kaldt vann, det er ikke bra i 4500 meters høyde. Modellen ble også veldig høydesyk da vi kom over 5000 meter. Vi rundet over 5700 og bare noen hundre meter nedover igjen ga det seg heldigvis fort. Ladakh er et eldorado for ivrige fotointeresserte og kan anbefales på det varmeste. Jeg hadde vel ikke på forhånd trodd at en steinørken kunne være så vakker, men motivene sto i kø hele veien. Bildet er tatt med 20 mm, f 8, 1/250, iso 100, og for de aller mest teknisk interesserte: Nikon D2Xs
Kona mi dag 68
På vei ti Ladakh. Når jeg ser en slik modell stå i veikanten å haike er jeg ikke sen om å skrike STOPP til sjåføren vår. Jeg er virkelig svak for fargene og formasjonene i landskapet der opp mot verdens tak.
Kona mi dag 67
Nok strandliv for en stund. Etter påtrykk blir det i dag bilde av kona mi sammen med mannen hennes. En seks dagers tur i Ladakh, et av verdens vakreste områder. Foto er også en fantastisk dagbok, og jeg har måttet skjerpe meg ofte for å ta minnebildene/familiebildene. Det er i hvert fall viktig med en forgrunn når vi skal ta et bilde av et landskap, det skaper en helt annen dybde.
Kona mi dag 66
Litt øyhopping, nå over til Karpathos. Når lyset er sterkt midt på dagen tar jeg meg den frihet å manipulere og "skru" litt i forskjellige programmer. Ikke noe galt i å gjøre noe ekstra med bildene så lenge det ikke er reportasje eller natur, og selvfølgelig være åpen på at noe er gjort. Man kan finne et kunstnerisk utrykk som kler et bilde godt. På dagens bilde blir ikke en blass himmel og en sol midt på himmelen så ødeleggende ved å leke litt med det.
Kona mi dag 65
Dagens bilde er fra Lesvos, en vakker øy i Hellas. Tanken var gjentagelser av form og bruke det håpløse lyset på dagen på best mulig måte. Blender 22 for å få såpass dybdeskarphet. Telelinse for å dra elementene sammen, ellers ville øya der ute blitt for liten i bildet.